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Kurt Rosenwinkel & Jean-Paul Brodbeck

The Chopin Project

Seit einer Weile schon ist der Schweizer Pianist Jean-Paul Brodbeck fasziniert vom Klavierwerk des polnischen Nationalkomponisten Frédéric Chopin, allen voran dessen Études, Valses und Préludes. Deshalb lag es für ihn nahe, dessen romantisches Klavierschaffen in die Welt des zeitgenössischen Jazz zu übertragen. Mit dem Gitarristen Kurt Rosenwinkel hat er einen passenden Partner zur Seite, sein junger Landsmann am Bass, Lukas Traxel, und der Spanier Jorge Rossy am Schlagzeug sorgen dann für das richtige rhythmische Fundament in Sachen Modern Jazz der zehn Chopin-Stücke. Während Brodbeck die oftmals verwinkelte Harmonik Chopins ad hoc in den eigenen Kreativkosmos überträgt, um diese zur Basis zu machen für seine improvisatorische Exegese des Materials, fasziniert Rosenwinkel vor allem durch seine endlos-weiten Bögen, in denen einzelne Töne fast nicht mehr auszumachen sind, weil diese mit einem unfassbar weichen Legato fast ohne Attack gespielt werden.

Jean-Paul Brodbeck
jazzweekly.com

THE GREAT POLISH SONGBOOK…Kurt Rosenwinkel & Jean-Paul Brodbeck: The Chopin Project

Yeah, I know…”is this one of those ‘jazz meets classical projects’ where neither types of fans are satisfied?”

“Au, Contrare!”

If you didn’t know that the ten songs on this album were composed by the pianist Frederic Chopin, you ‘d never associate the melodies with great romantic. Guitarist Kurt Rosenwinkel and pianist Jean-Paul Brodbeck team together with Jorge Rossy/g and Lukas Traxel/b to use Chopin’s Liszt of originals as inspirational starting points (and not paint by numbers forms) for the band’s template of ideas.

Thus, you get Rosenwinkel and Brodbeck deep and bluesy around Rossy’s snappy sticks on “Prelude in E-Flat minor”, and team delves into ESP-era Miles Davis on a post bop read of “Prelude in B minor”. Rosenwinkel is richly impressionistic on the lovely “Nocturne in C-sharp minor” and glistens to “Valse in C-sharp minor” while he dances through Rossy’s cymbals on “’Raindrop’ Prelude in D-flat major”. Brodbeck, with the most to lose in a Chopin-inspired album, is his own man, gentle on “Nouvelle Etude in A-flat major” and flowing for “Prelude in E major” with each piece a novella in its own right.

To their credit, these gents could have easily scratched out Chopin’s name for the composing credits, as this music is simply original romanticism at its jazzy best. Bon appetite!

Jean-Paul Brodbeck